Thursday, November 10, 2016

Janganlah hiba; 'reframe' dan 'goal resetting'

Alhamdulillah
Alhamdulillah thumma alhamdulillah
Thumma alhamdulillah
Thumma alhamdulillah
Thumma alhamdulillah
Thumma....


Hebatnya syukur, di tengah-tengah kesedihan, kita mencari-cari sebab untuk bersyukur. Tilik kanan tilik kiri. Merenung dalam diri, merefleksi ke masa lepas dan pada sekeliling.

Tanpa sedar, kita sudah melakukan 'reframing'.

Seterusnya, kita menetapkan matlamat baharu. Melakukan 'goal setting' baru. Mahu sihat, mahu bahagia, mahu kaya, mahu pandai dan sebagainya.


Teruskan membaca, sambungan daripada posting semalam..

***
KEDUA
Kita selalunya dapat apa yang kita tidak minta, maka kita perlu redha dengan apa yang kita minta tetapi masih bukan rezeki kita. Maka, perlu ada satu teknik berfikir yang jelas iaitu dipopularkan sebagai 'reframing'. Maksudnya, kita mengubah fokus kepada sudut pandang yang lain. Kalau sebelum ini sudut pandang kita adalah pada sudut A, sekarang cuba kita cari 'angle' lain yang semestinya positif untuk kita sangkutkan perhatian ke situ.


Saya ingin mengajak kita menukar persepsi. Semalam kita melihat diri kita sebagai seorang yang lemah kerana tidak mampu memberikan sebuah hadiah yang kita sangka paling bermakna buat suami, hari ini kita cuba memberi hadiah yang lain pula kepadanya. Berilah hadiah-hadiah yang dia suka, beri kasih-sayang dan penghargaan. Cipta momen-momen gembira untuk kita nikmati keindahan itu. Apa yang kita suka, cubalah dapatkannya dan nikmatinya berdua.


Untungnya mereka yang lambat memperoleh zuriat, masa untuk ber'honeymoon' lebih lama. Maka dapat memberi fokus kepada pasangan, keluarga, kerjaya dan aktiviti-aktiviti sampingan.


Homemade chicken mc deluxe
Memasak sangat sesuai dijadikan hobi dan boleh meringankan kepala yang berserabut. Kalau tak larat dah nak makan, bahagilah kepaxa jiran-jiran.


Renung-renungkan apa hobi anda?
Senaraikan ia.

Misalnya:
♡ Berkebun
♡ Berkayak
♡ Membaca novel thriller
♡ Membaca buku motivasi
♡ Berenang
♡ Kayuh basikal
♡ Memasak kek
♡ Melihat matahari muncul
♡ Melancong ke luar negara

Nilaikan kesukaan-kesukaan di atas, samada boleh diamalkan selalu atau tidak. Kirakan kos yang diperlukan. Ada teman atau tidak untuk melakukan aktiviti itu supaya kita jadi lebij bersemangat dan konsisten. Suami suka atau tidak? Hasilnya nanti bagaimana?

Pilih dan lakukan!
Enjoy it!


His birthday surprise 😘
Penghibur dan peneman yang setia


Go! Go! Excercise
Joining KJ for Fit Malaysia 😁

Persepsi baru; bahagia bukan dengan mendapat apa yang kita minta. Bahagia adalah dengan menghargai apa yang kita ada. 😊











Post a Comment