Saturday, July 26, 2008

Pokok Menangis di halaman Masjid Bukit Besar Kuala Terengganu


Baru-baru ini heboh diperkatakan tentang sepohon pokok sebesar pemeluk yang menangis tanpa henti. Entahlah pokok ini benar-benar menangis atau sebenarnya sedang melalui perubahan fisio tetapi siapa yang dapat mencabar kuasa Tuhan?

Pokok ini berada di halaman sebuah masjid lama yang hendak dirobohkan untuk dibina masjid baru dua tingkat. Ia tumbuh di hujung pagar batu di dalam kawasan kubur berhadapan dengan masjid tersebut. Apabila saja masjid itu dikatakan terpaksa dirobohkan, pokok ini mengeluarkan cecair putih seperti susu getah. Ramai masyarakat sekitar yang mengambil susu tersebut, entah dibuat apa.. tetapi mereka percaya ada sesuatu yang tidak dapat dikesan oleh mata kasar.

Kita sebagai manusia mempunyai tahap penglihatan dan pendengaran yang amat terhad. ... Wallahu a'lam. Hanya Tuhan yang lebih mengetahui..

Saya sempat merakam gambar ini semasa singgah bersembahyang Maghrib ketika dalam perjalanan pulang ke Kelantan. Kelihatan 'air mata'nya menitis satu persatu tanpa henti.. kalaulah ku tahu apa maknanya...

No comments: