Friday, September 16, 2005

emmm... esok ada dua test yang perlu dihadapi.. Histology dan Biostatistik. hari isnin ini farmacology pula. kedua duanya esok sukar, aku lepak kat library semalam sampai library tutup. udara aircond yang kuat menusuk tubuhku yang tak dilapisi membran sweater menyebabkan aku terpenyek kat rumah pagi tadi... demam menyerang. tapi malam ni aku datang library lagi. esok test jam 8- 10 pagi dan 10-11.30 mesti ku hadapi.

berjuang hingga ke titisan darah yang terakhir !
keep your thoughts and mind always on the goal!
no matter what you must get the betsz for this semester. amin..

ada sorang kenalan aku ada masalah.. dia asyik meseg itu ini, naik rimas jugak . sebagai kawan yg tak berapa rapat, aku nasihatkan dia sekadar je lah. suruh dia solat banyak-banyak, semoga hatinya tenang. aku minta dia baca surah yasin kalau boleh 3 kali selepas asar dan kalau boleh menangis, menangis. sebab itu yang aku buat bila aku rasa lemah sangat. tapi at last mesegnya berbunyi ' akak tak payahlah suruh saya buat itu ini, saya bukannya tak buat sebelum ni'

hish.. aku terkedu.

bermain-main kembali di kepala, apa yang pernah aku cedok..
'Allah akan tunjukkan kesalahan kita supaya kita bertaubat. Kalau Dia sayang seseorang, orang itu akan ditunjukkan segala kesalahan dirinya. Taubat adalah kunci segala ibadah. buatlah banyak mana ibadah sekalipun tapi kalau tiada taubat, ia takkan sampai. '

orang muqarrabin, menangis walaupun disebabkan dosa yang kecil bagi kita, tapi baginya dosa iti besar.

nabi adam, bertaubat 200 tahun sampai airmata baginda mengalir dan akhirnya menjadi lautan hindi,

nabi nuh yang ditelan ikan paus, baginda mendengar jeritan hati ikan paus tersebut. ikan paus menangis sambil berzikir kepada Allah. baginda hairan dan takjub, ikan paus yang tiada dosa menangis beria, tapi aku ? lantas baginda insaf. baginda bertaubat dan menangis, menangis dan menangis. baginda berdoa 'la ilaha illa anta, subhanaka inni kuntu minaz zolimin' di dalam sendunya. segala hibanya dihamparkan pada ilahi rabbi. sehingga airmata baginda membanjiri perut ikan paus tersebut. ikan tersebut termuntah lantaran airmata baginda memenuhi perutnya, maka terselamatlah baginda dan baginda dapat keluar dari perut ikan..

betapa hati yang jernih tanpa dosa akan mudah nampak dosa yang dilakukan. tetapi kalau setiap saat bergelumang dengan dosa, kita akan kabur. tidak nampak kesalahan diri. rasa diri tidak berdosa. kalau merasa diri tidak berdosa, bagaimana mahu bertaubat ? kalau tidak bertaubat, bagaimana boleh membentuk diri yang soleh..?

Bila hati rasa tidak tenang, check 'semalam aku qiam ke tidak ?'
kalau tidak, alhamdulillah. ketidaktenangan itu adalah petunjuk daripadaNya, tanda kasih sayang Nya supaya hati kita sentiasa bersama-samaNya.

No comments: