Monday, September 19, 2005

Nun...Wal Qalami...

Gambar menunjukkan Majlis Pelancaran AMAL sebagai NGO oleh Tuan Guru dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat , Menteri Besar kelantan di Dewan Bunga Teratai, Hotel Perdana bertarikh 31 Ogos 2005.



Nun…demi kalam dan demi apa yang dituliskan…

Amalku cita-citaku..tujuanku dan harapanku.. walau di mana jua, sampai bila masa.. itulah lakaran di taman fikiranku..

Malam yang kian sirna..merayap-rayap di kaki fajar..musim sedang berbunga…namun aku masih leka..berselimut kaku berdengkur ..pada titian usia yang kian merapuh.. Di bibir mega ku berbisik.. basuhlah mata hidupkan waja..pada lembaran al-Furqan kulafaz.. pada tinta-tinta pena yang kian mengalir..lantaran tinta ulama’ akan dibalas dengan darah syuhada’…Mekanisme tali perjuangan ini akan tetap berpilin ..menganyam utuh rentak kehidupan,memberi makna lakaran perjalanan. Lantaran hidup bukan sekadar kebetulan. Aku akur akan suratan..sebuah ketentuan yang pasti.


Andaikata bumi ini dilanda sumpah tujuh keturunan..takkan ku bermati di hujung jari..membiarkan taufan ribut melanggar..dibelah pasir membakar jasad hitam.. Akanku sapu mendung yang menghitam dimukaku.. aku anyam rantaian azam kekuatan ..melawan ombak ganas yang menerpa ke mukaku.. akanku berdiri menjadi bentengnya..Angkatap sebuah kepastian pasti akan berkunjung..lentera ini takkan padam.. Pada hari ini..bukan hari semalam..bukan jua detik yang tak pasti datang ….paduan genggam bara semangat ..membakar rentung jasad resesif..membangkitkan aku berdiri gagah..



Lantaran..izinkan lebur temali dura..yang bercangkaliwang didadaku saban kala.. kanku kafan dengan kain sutera..biar lena ia bersemadi..akanku tancap nisan pataka sebuah kenangan usang.. dan relakan bangkitku menebus maruah ! Tapi.. andaikata aku gugur di keranda lenta..biarkan tumbuh benih pejuang.. jangan aku mati hina berlutut.. meninggalkan sepi anak-anak bangsa..dengan tangan kosong retorik semata.. aku bukan insan bertempik sorak di gelanggang..bukan mulia disambut hamparan merah.. kerana aku dilahirkan untuk menafsir.. makna seorang aku..erti sebuah cita-cita..melihat gemerlapan sinar Tuhan di penjuru alam.




No comments: