Sunday, November 16, 2008

Nota bunuh diri

Saya terjumpa nota bunuh diri. Seorang Bahasa terkulai di kerusi dengan sebilah pisau di dadanya. Pisau itu ada tanda ‘Made in English’. Bersama-sama nota bunuh diri itu, ada slip keputusan peperiksaan. Ada cop mohor kementerian. Dalam tulisan rumi, dalam bahasa Inggeris. Ada timbunan akhbar hari ini.

Ini nota bunuh diri itu:-

Pejuang, sarjana, ahli akademik, birokrat dan semua yang ada kaitan dengan perjuangan bahasa Melayu boleh bungkus barang masing-masing dan balik kampung. Keputusan UPSR tak jejaskan pengajaran dan pembelajaran walaupun ajar dalam bahasa Inggeris.

Pengarang dan penulis berhentilah menulis novel dan cerpen dalam bahasa Melayu. Budak-budak lebih suka baca buku teks Sains dan Matematik yang dalam bahasa Inggeris.

Budak-budak suka belajar bahasa Inggeris. Baik budak bandar atau budak kampung, mereka semua bercakap, belajar dan mengiggau dalam bahasa Inggeris. Tak percaya, masuklah ceruk pedalaman dari Dabong di Kelantan hingga rumah panjang di Sabah dan Sarawak: semua budak-budak bercakap dalam bahasa Inggeris.

Pilihan raya nanti tak payah sokong mana-mana. Baik parti pemerintah atau parti pembangkang. Parti pemerintah dah tak boleh harap dan parti pembangkang pun lebih minat papan tanda dalam banyak bahasa. Atau lebih minat pinda tarikh peralihan kuasa. Atau mungkin isu bahasa ini bukan isu penting dalam agama. Dan tak lama lagi mereka pun akan cakap dalam bahasa Inggeris.

Dan percayalah, tak lama lagi negara kita akan setaraf dengan Amerika Syarikat (AS)! Ya setaraf dengan AS yang berada di ambang kemelesetan!

drp:khabar lewat kawat


No comments: