Tuesday, June 23, 2009

Debar kuarantin H1N1



Saya mendapat mesej ringkas daripada Syahirah, "Tahu tak Rusydan dikuarantin kerana H1N1?"

Saya terkejut. Terkedu sekejap. Muka saya berubah. Sesekali berkerut, sesekali menggeleng. Saya mengetap bibir..lama.

"Kenapa, Kak Sam?"
Saya kembali ke alam nyata. Saya berada di meja panjang Maktabah Maahad Muhammadi Pasir Pekan. Sedang berusrah.

"Ha....," ayat saya mati di situ...
"Emm.... kalau gini.." Ah! Kata-kata saya mati lagi.

"Kenapa Kak Sam?" Adik-adik di depan saya jadi cemas. Mungkin melihat wajah saya yang berubah tiba-tiba. Saya lagi cemas. Kening makin berkerut. Habis kita semua!!

Kalau seorang terkena, yang lain pun mungkin terjangkit juga. Sebab selsema ini bukan calang-calang. Hanya orang yang tak bernafas sahaja selamat, sebab jalan jangkitannya adalah melalui salur pernafasan. Apa lagi kita tidak tahu siapa yang pembawa virus. Kalau berada di dalam aircond yang edarannya lengkap di dalam kawasan setempat, dikhuatiri hampir kesemua akan terjangkit. Parah!

Malam itu lagi mencemaskan. Sang Presiden menelefon saya. "Ana naik kereta bersama Rusydan kelmarin. Ana demam. Tekak pun sakit. Tapi badan tidak. Penolong Setiausaha pun demam... Saya menggesa, "Cepat pergi periksa kat hospital. Kalau enta kena, kita semua mungkin!" Dan malam itu, dia menghantar mesej. "Ana kena kuarantin.." Hmmmmm??

Kami baru habis berprogram di sebuah jeram air terjun di Kelantan. Tiga malam dua hari memerah otak. Letihnya usah cerita, apatahlagi dewannya nun di puncak bukit, asramanya di tingkat tengah, dewan makannya di tingkat paling bawah. Tangganya besar, kena langkah luas-luas baru boleh memijak satu anak tangga. Tapi alhamdulillah, adik-adik dari segenap tempat datang. Ada yang naik keretapi, bas, kereta, dan menunggang motosikal daripada Kedah pun ada. Syabas!! Syabas!! Antum hebat.


“Kami semua selamat.” Alhamdulillahlah.. Cerita H1N1 pun berakhir. Cemasnya, aduh!! Macam propaganda.

Tapi sudah ada sekolah di Kuala Lumpur ditutup. Sudah ada seorang pelajar di Sarawak telah sah menghidapnya. Bila akan datang ke Pantai Timur???!!!! Na’uzubillah..

Tidak cukup kerajaan hanya melaungkan slogan “Rakyatku, berjaga-jaga!” Tampal poster sana sini dan naikkan bunting. Bukan ke Nabi pernah mengajar, ”Jangan masuk ke negeri yang ada Thoun. Orang di dalam jangan keluar. Orang di luar jangan masuk.” Orang kita yang keluar masuk ke China, Australia, Amerika, Jepun ini bagaimana? Kemudian balik ke kampung halaman berjumpa dengan orang yang dirindui bersama cenderahati dan virus babinya sekali. Huhuhu.....

1 comment:

Anonymous said...

Lagu ni sahaja....

bunuh semua babi itu....

habis cerita.... betul tak?

@Naim