Saturday, August 30, 2008

Kita dan Puasa

Puasa untuk mendapat takwa. Puasa juga telah Allah sebagai satu proses detoksifikasi yang baik. Detoksifikasi bermaksud mencuci badan dari racun dan toksik. Mengikut Dr Donny J. Brown (PhD), "Amalan yang biasa dilakukan oleh masyarakat hari ini adalah apabila diserang penyakit, mereka mengambil ubat.

Sudah tiba masanya untuk kita mengamalkan sesuatu yang berbeza iaitu mengamalkan puasa." Puasa bukan saja penawar. Ia turut merangsang metabolisma badan kita.
Semasa puasa, organ-organ akan dapat berehat dan ini menjadikan mereka segar.

Hippocrates, Galen dan Paracelcus menjadikan puasa sebagai ubat untuk penyakit mereka. Malah Plato, Socrates, Phytagoras dan Mahatma Gandhi sering berpuasa.

Perasan tak sikap kucing yang tidak sihat? Kucing-kucing selalu akan jadi monyok bila mereka sakit. Di samping memakan rumput, kucing-kucing juga akan menjauhi makanan. Pemerhatian ini telahpun dibuktikan oleh Dr Cindy Engles (PhD) dalam Wild Health; How Animal Keep Themselves Well and What We Can Learn From Them. "Binatang-binatang apabila sakit akan menjauhi makanan.

Pengkaji-pengkaji yang mengamati fenomena ini berpendapat, menjauhi makanan adalah proses semulajadi ke arah sembuh. Puasa mempercepatkan sembuh kerana secara umumnya bakteria memerlukan zat besi untuk survival mereka. Apabila kita berpuasa, bakteria akan ketandusan za besi dan keadaan in melemahkannya."

Ref: Dr Danial Zainal Abidin

No comments: