Thursday, August 04, 2005

Hebatnya..


Hari-hari terakhir di universiti Malaya dilalui dengan semangat yang menyala-nyala. Hari ini sepatutnya menjanjikan suatu hasil yang lebih baik dan sempurna berbanding semalam. Dalam 5 bulan akan datang, saya akan bergelar graduan universiti dalam bidang sains biokesihatan. Bidang ini sungguh menarik untuk ditekuni lantaran dekatnya agenda pembelajaran dengan hukum kejadian diri.

Melihat dan menafsir diri sendiri sudah cukup menggegarkan hati lantaran ternampak garis-garis keagungan Tuhan. Sebagai contoh, jika mengkaji subjek immunologi perubatan dalam bab sistem pertahanan badan, kita akan merasa takjub melhat satu sistem badan yang cukup teratur dalam menjalankan amanah sebagai hamba Tuhan. Tangan yang terkena sesuatu yang menyakitkan akan mengeluarkan histamine iaitu sejenis hormon yang akan menyebabkan pembengkakan berlaku. Begitu pengasihnya Dia, tangan yang terkena besi panas akan segera menghantar impuls ke otak untuk ditafsirkan. Dalam masa tidak sampai sesaat, saraf motor akan mengambil peranan menghantar arahan dari otak supaya menarik tangan itu menjauhi objek panas. ini perkara biasa yang kita lalui. Dan adakah perkara biasa ini menumpulkan keyakinan kita kepada nya atau semakin menambah takwa di jiwa? Jika tiada isyarat supaya tangan ditarik serta-merta, kecederaan yang serius akan berlaku... betapa tingginya kasih Ilahi.

AIDS, Ebola, Japanese Enchephalitis ... dan banyak lagi penyakit yang menyerang manusia. AiDS tidak akan mengenai sebarang manusia melainkan mereka yang mungkar kepada Nya dan tidak mahu mengaku bahawa dia hamba. Kalau kita merenung hukum sebatan ke atas penzina bujang, bila sebatan dikenakan ke atas tulang belakang di mana sumsum tulang berada di situ, sel darah putih ataupun leukosit akan terangsang dan akan terhasil dengan banyak.sel leukosit adalah sel yang bertindak sebagai askar di dalam badan bersama-sama dengan makrofaj dll akan memakan virus-virus yang menjangkiti badan akibat hubungan 'sex intercourse' yang dilakukan dengan sebarangan orang yang 'kotor'. bagi penzina yang bujang, bilangan leukosit adalah tinggi.Tetapi bila dijangkiti virus HIV, virus itu akan mneyerang menyebabkan sel leukosit kurang dan merendahkan sistem imun badan. sebatan akan meransang penghasilan leukosit dan menyerang balik virus-virus. Sebaliknya bagi penzina yang sudah berkahwin, badannya menghasilkan hanya sedikit leukosit kerana ia menghasilkan beribu juta sperma. Maka , seseorang yang sudah berkahwin yang melakukan zina, rejam sampai mati adalah amat tepat kerana sistemn pertahanan badannya sudah tidak mampu melawan virus HIV yang begitu menggila.. inilah bala, bukan ujian, bukan cubaan. Tetapi bagi hati yang sudah tertutup dengan jerebu dosa, mereka menganggap uia adalah mainan. Bolehkah dirawat dengan jarum dan kondom ?
Post a Comment