Sunday, June 15, 2008

Aloe Vera ; Rahsia keajaiban alam


www.quaisz.blogspot.com

Kehebatan aloe vera yang mampu menyembuhkan beberapa penyakit telah dikenal pasti sejak berkurun-kurun lamanya dan pada hari ini, industri kesihatan yang berasaskan aloe vera sudah bejaya menikmati pulangan berjuta-juta ringgit kerana kemujaraban tumbuhan berlendir ini.

Aloe vera terkenal mampu mengubati maslaah kulit seperti luka akibat melecur, skin abrasion, jerawat, athlete’s foot, baldness, bruises, blister, masalah kulit kering, menghilangkan parut, gatal gigitan serangga, kejang otot, psoriasis, kanser kulit, ulser kulit dan sunburn. Gel dan jus aloe vera juga dimakan untuk merawat beberapa amsalah kesihatan seperti artritis (gout), nafas berbau, kencing manis, sakit kepala, tekanan darah tinggi, insomnia dan ulser perut. Kegunaan lainnya termasuklah sebagai bahan asas dalam pembuatas syampu, deodorant, sabun, pencuci muka dank rim pembersih badan.

Bill Coats, R.Ph., ahli farmasi pemilik Coats Aloe International, sebuah syarikat pengilangan farmaseutikal dan kosmetik berasaskan aloe vera dan juga penulis buku The Silent Healer A Modern Study of Aloe Vera berkata, “ Manusia tidak percaya akan kehebatan aloe vera sehingga mereka menggunakannya,”.

Beliau yang juga pemilik BioSearch, sebuah makmal peyelidikan bakteriologi di Dallas yang mengkaji bagaimana produk aloe vera bertindak ke atas tisu badan menambah, “Golongan prejudis yang pernah saya temui adalah mereka yang tidak menggunakan aloe vera dengan baik. Jika seorang pesakit ulser lega dari sakitnya setelah mengambil produk aloe era selama 15 minit, ia akan mempercayainya. Begitu juga jika seorang gadis yang mempunyai sunburn yang teruk sembuh setelah disembur dengan cecair aloe vera, dia akan menjadi advocate kepada produk aloe vera ini.”

Perpustakaan USMKK'2007

Post a Comment