Sunday, June 15, 2008

Puasa Terapi Unggul

www.quaisz.blogspot.com


Kita sekarang sedang meniti hari-hari terakhir bulan Ramadhan yang disebutkan baginda Rasul sebagai ‘hari pelepasan daripada api neraka’. Sebagaimana akan berakhirnya Ramadhan, begitu jugalah dengan puasa kita yang akan menutup tirainya. Namun ssetengah orang, masuk hari kedua Syawal, mereka sudah berlumba-lumba menyambung puasa enam dan mereka beraya pula untuk kali kedua 5 hari kemuadiannya.

Bagi orang-orang sebegini, amat beruntung bagi mereka kerana ‘ringan perut’ untuk melaksanakan puasa sunat yang tidak semua orang sanggup habiskan ini. Bahkan lebih beruntung lagi orang-orang yang rajin berpuasa sunat pada hari Isnin dan Khamis di sepanjang tahun hinggalah menjelangnya Ramadhan pada tahun berikut.

Mengapa dikatakan orang yang puasa ini beruntung? Selain menjadikan diri mereka ‘tahan cabaran’, mereka sebenarnya sedang menjalani satu terapi yang amat baik untuk kesihatan jasmani dan rohani yang mungkin tidak disedari. Kerana telah terbukti orang yang rajin berpuasa, jarang yang mendapat penyakit-penyakit kronik yang ‘berseriyau’ gerun telinga mendengarnya, dan hati mereka lebih tunduk, tidak buas dan tidak ganas lantaran puasa menjadikan pengamalnya makin bertakwa.

Khasiat Puasa

Maka seeloknya, puasa yang terhenti pada hari kemenangan dan sambutan hari raya yang ditunggu-tunggu akan bersambung semula bermula Syawal lagi. Secara dasarnya puasa adalah satu ibadah yang terkandung di dalamnya satu proses pembuangan toksik atau racun dalam badan (detoksifikasi) yang baik.

Di dalam buku Adventures in Therapeutic Fasting, Dr Lonny J. Brown mencadangkan manusia berpuasa sebagaimana katanya, “ Amalan yang biasa dilakukan oleh masyarakat hari ini ialah apabila ia menghidap penyakit, dia akan mengambil ubat untuk meredakan penyakitnya. Sudah tiba masanya untuk kita mengamalkan sesuatu yang berbeza iaitu mengamalkan puasa ketika sakit.”

Demikian kepentingan puasa kepada kesihatan badan kita. Sebenarnya puaa merupakan satu rawatan tertua yang pernah diamalkan oleh orang-orang terdahulu, malah Hippocrate, Galen dan Paracelcus telah mengamalkan puasa sebagai ‘ubat’ untuk merawat penyakit-penyakit mereka. Berpandukan testimony pesakit-pesakit, pasa didaapati juga mampu menyembuhkan pelbagai jenis penyakit seperti asma, radang sendi, susah tidur, gangguan pada system penghadaman serta penyakit kulit.

Sebenarnya puasa adalah penawar yang merangsang beberapa perubahan metabolisma badan dan perubahan ini membantu kea rah pembersihan dan pembaikan badan. Ketika kita berpuasa, organorgan akan berehat dan kerehatan ini membantu badan membuang segala toksin yang terdapat di dalam badan sekaligus menyegarkan sel-sel badan.

Yang menariknya, puasa bukan setakat memberi kesan kepada manusia. Cuba anda perhatikan keadaan kucing yang hampir-hampir mati, mereka akan menjauhkan dirinya dari keadaan sekeliling dan menyendiri tanpa makan dan minum. Mengikut Dr Cindy Eagles dalam Wild Health : How Animal Keep Themselves Well and What We Can Learn From Them, “ Binatang-binatang apabila sakit, akan menjauhi makanan.” Pengkaji-pengkaji yang mengamati fenomena ini berpendapat berpuasa iaitu meniinggalkan tabiat makan merupakan satu proses penyembuhan natural dalam alam. Puasa akan memercepatkan kesembuhan kerana secara umumnya bacteria memerlukan zat besi untuk bertindak justeru dengan menghindari makanan, bacteria akan ketandusan zat besi dan keadaan ini melemahkannya.

No comments: