Sunday, June 15, 2008

Manfaat tidur sekejap

Amalan tidur sekejap pada waktu tengah hari atau qailulah merupakan sunnah Rasulullah s.a.w yang banyak manfaatnya kepada kesihatan. Ia boleh membantu badan meningkatkan kecergasan untuk bertahan sehingga ke malam. Malah amalan ini menjadi amalan para alim ulamak untuk memudahkan mereka melakukan solat malam.

Waktu tengahari merupakan masa yang paling sesuai untuk tidur seketika kerana sistem badan kita memang bersedia untuk memanfaatkan fasa tidur pada waktu itu. Fasa ini disebutkan sebagai ‘a midafternoon quiescent phase’ atau ‘ a secondary sleep gate.

Imam Al Ghazali di dalam kitab 'Ihya Ulumuddin' telah berkata:
"Hendaklah seseorang tidak meninggalkan tidur di siang hari kerana ianya membantu ibadah di malam hari sebagimana sahur membantu puasa di siang hari. Sebaik-baiknya ialah bangun sebelum gelincir matahari untuk solat zohor."

Dr. James Maas, pakar tidur dari Cornell University juga telah merumuskan bahawa tidur di tengahari sekadar 15-20 minit sudah mencukupi untuk mengembalikan tenaga dan menjaga kesihatan. Seorang pengkaji yang lain, Donald Greeley, telah mengatakan bahawa tidur tengahari adalah bermanfaat selama mana ianya tidak melebihi satu jam.(Gail Benchener: ‘Parents and Sleep Deprivation,’ Family.com)

Malah, di Amerka Syarikat, para majikan yang membenarkan pekerja mereka tidur siang hari melaporkan kaedah itu megurangkan kemalangan dan kesilapan serta meningkatkan produktiviti di tempat kerja.

No comments: