Sunday, June 15, 2008

Profil :YANG BERHORMAT SENATOR MUMTAZ MD NAWI

YB Mumtaz (tiga dari kiri) dan suaminya Ust Man yang berkunjung ke rumah kami pada 15.07.2016

Sehebat namanya Mumtaz yang memberi makna cemerlang, cahayamata kepada pasangan Hjh Siti Talhah Ismail dan Ustaz Hj Md Nawi Hj Said lahir dalam suasana barakah keluaga yang menitikberatkan agama di dalam kehidupan.

Senator Mumtaz merpakan puteri sulung kepada empat adik-beradik. Beliau diterap dengan didikan agama sejak kecil dan sering mengejutkan rakan-rakan dengan prestasi cemerlang beliau dalam akademik serta ko-kurikulum. Mendapat pendidikan awal di Sekolah Menengah Ugama (Arab) Maahad Muhammadi Perempuan, seterusnya menyambung pengajian ke Universiti Islam Antarabangsa (UIA) dalam jurusan Undang-Undang.

Berbekalkan keazaman yang tinggi untuk menjadi pakar rujuk undang-undang (Konsultan Syariah dan Sivil) suatu hari nanti, menjadikan beliau sentiasa terkedepan dalam aspek kurikulum. Tidak hairanlah beliau menerima banyak penghormatan dan anugerah.

Beliau merupakan penerima Anugerah Buku 1996, Pelajar Terbaik Kurikulum UIA, Pelajar Terbaik Ko-kurikulum UIA, Pelajar Terbaik Keseluruhan Jurusan Undang-Undang UIA, antara 4 orang pelajar terbaik SPM Kelantan dan penerima Anugerah Dekan sebanyak 6 kali lantaran pencapaian memberansangkan semasa di UIA.

Pada umur semuda 34 tahun, beliau sudah mewakili Negeri Tanah Serendah Sekebun Bunga untuk membincangkan isu-isu negara di Dewan Parlimen dengan dilantik sebagai Ahli Dewan Negara dan mendapat gelaran YB Senator.

Mempunyai suami yang penyayang dan memahami, Hj Mohd Sukiman bin Yasin, 36, seoang peguam syar’ie dan telah dikurniakan empat cahayamata comel iaitu Mohamad Ammar, 12, Mohamad Aiman, 10, Adnin Nuha, 7 dan Raihan Nuha, 3.

Beliau sentiasa berpegang kepada prinsip “Berbuat baiklah kamu kepada orang lain sebagaimana Allah telah berbuat baik kepadamu.”

Mempunyai kerjaya sebagai peguamcara dan peguambela yang mengendalikan kes-kes sivil di mahkamah di seluruh Semenanjung Malaysia dan peguam syar’ie di Mahkamah Syariah, dengan kepakaran dalam bidang insurans serta kemalangan jalan raya, beliau telah menjadi peguam semenjak 10 tahun lepas dan membuka firma guaman sendiri pada tahun tersebut. Kes-kes yang biasa dikendalikan adalah kes kemalangan jalanraya, perjanjian dan kes-kes syariah seperti kes nikah cerai.

Merupakan AJK Dewan Muslimat Pas Negeri Kelantan untuk portfolio Hal Ehwal Parlimen dan Dun. Di peringkat pusat pula sebagai AJK Muslimat PAS Pusat dan diamanahkan sebagai Pengerusi MUSLET (Muslimat PAS Legal Team) yang menyentuh tentang undang-undang berkaitan wanita.

Pengalaman mengendalikan orang ramai ?
Pengalaman berhadapan dengan orang ramai bermula seak kecil lagi. Semenjak sekolah rendah kerap menjadi ketua samada ketua kelas atau pengawas. Tambahan pula saya merupakan anak sulung dalam keluarga. Sementelah emak seorang peniaga, saya sentiasa menolong emak melayani karenah pelanggan. Semasa di UIA, saya dilantik menjadi Exco Pelajar dan apabila tamat belajar, terus menjadi peguam.

Peguam bukan saja kena berhujah. Ada dua tugas peguam, pertamanya mengkaunseling pelanggan bagi menyelesaikan masalah di luar mahkamah. Seboleh-bolehnya kita mahu kes selesai di luar mahkamah secara berbincang. Kadang-kala masalah timbul disebabkan perselisihan faham sahaja. Jika tidak dapat, kes tersebut terpaksa dibawa ke mahkamah dan di sinilah peguam kena berhujah dengan fakta-fakta berasaskan kebenaran berdasarkan undang-undang.

Semua ini mengembangkan potensi diri saya untuk berhadapan dengan orang ramai dan berhujah. Dalam membicarakan isu-isu di parlimen, ia memerlukan kemahiran di samping pengetahuan.

Sejak bila terlibat dengan politik?
Semenjak tempoh belajar lagi. Saya mendapat pendedahan politik sejak dari kecil tambahan ayah merupakan orang politik. Istimewanya orang Kelantan, rata-rata mempunyai kesedaran bahawa mereka mempunyai kuasa untuk menentukan kepimpinan yang bakal menaungi mereka.

Lepas graduasi, menjadi anggota PAS. Kita menganggap semua orang adalah penting. Jangan hanya bila kita berjawatan, baru kita merasakan diri kita penting. Maka, semasa menjadi ahli biasapun, kita kena sudah memainkan peranan.

Terlibat dengan politik PAS juga bagi saya adalah satu ibadah, dengan melihat dasar-dasar dan doktrin yang dibawa oleh PAS ini.

Sebagai peguam, mestilah sudah biasa berhujah?
Tidaklah biasa sangat. Secara generalnya biasalah. Tapi dalam parlimen, hanya 2 orang sahaja daripada PAS dan kita mewakili Negeri Kelantan dan berhadapan dengan orang-orang yang bukan calang-calang.

Seorang wanita, nak berhadapan dengan YB-YB. Apa bekalan dan dorongan semangat?
Jika kita fkir kita yang akan buat semua itu, kita jadi tidak mampu. Tetapi kalau kita tawakkal kepada Allah, kita jadi mampu. Ingat Allah tak putus dan solat hajat selalu.

Untuk bangun di Dewan Parlimen, kekuatan adalah amat perlu. Lumrah seorang manusia, kita ada rasa takut, malu dan tertekan. Maka sokongan moral amatlah penting terutama daripada keuarga, suami, ibu-bapa, anak-anak dan rakan-rakan.

Kita juga cuba bercakap sehikmah mungkin supaya orang faham apa yang kita utarakan, supaya orang faham bahawa apa yang Kerajaan Kelantan buat adalah benda baik. Di sini, persediaan emosi dan ilmu kena kuat.

Untuk ahli lain?
Saya seru semua ahli PAS, dalam menyebarkan Islam, kita kena mohon kekuatan daripada Allah selalu dengan melakukan solat hajat. Kalau saya gerun di Dewan Palimen, ahli lain pun mungkin sama. Cuma kita berada di padang yang berbeza., tetapi menghadapai mad’u yang hampir serupa.

Mesti takut masa mula-mula dilantik jadi Senator?
Tok Guru kata, “ Bawa Islam ke Dewan Negara.” Sekarang, saya dihantar ke parlimen dan berhadapan dengan skop yang lebih besar. Cabaran pun bertambah besar. Maka kena lebih hati-hatilah.

Pengalaman pahit sepanjang keterlibatan?
Yang pahit benar tu takdelah sebab saya pun masih baru dalam perjuangan. Pahit bila kita diberi tekanan oleh orang Islam juga. Mereka tidak mahu bantu kita. Bukan untuk kepentingan peribadi tetapi untuk agama.

Hubungan dengan muslimat dari jemaah lain?
Alhamdulillah, kita mendapat sokongan yang padu daripaa pertubuhan-pertubuhan Islam yang lain. Bahkan ada orang yang kerja kerajaan pun telah faham apa yang PAS cuba bawa, dan mereka menyokong kita secara peribadi, walaupun tak boleh nak tunjuk. Bagi saya itupun merit untuk perjuangan.

Pembahagian masa untuk keluarga, kerjaya dan jemaah?
Saya melihat peranan wanita memang sudah banyak sejak kecil. Bila dah kahwin, peranan bertambah. Dah jadi ibu, isteri, anak kepada ibu-bapanya, pekerja dan lain lagi. Semua ini mesti dibuat secara ‘simultaneously’, (serentak).

Kita tetap diberi hanya 24 jam. Maka, kena tetapkanlah masa untuk Tuhan bila, untuk anak-anak bila. Kena rancang pembahagian masa untuk selesaikan semua tugas kita. Saya akan masuk pejabat 2 jam. Masa itulah bincang apa masalah. Dengan Tuhan, saya sentiasa bangun tahajud, dengan anak-anak, saya dah tetapkan masanya, dan begitulah yang lain-lain.

Bila kita ada perancangan, semua jadi mudah. Kita kena ingat semua orang adalah penting dan hati semua orang perlu dijaga.

Harapan dan saranan?
Kalau kita lihat seorang pemimpin, semestinya kita berharap dia akan buat dasar dan jaga kita. Sebenarnya, sebuah kerajaan bermula dari sebuah keluarga dengan suami sebagai Perdana Menteri, isteri timbalannya yang sama-sama memikul tugas secara bersama. Dan kerajaan ini punya exco-exco yang terdiri dari anak-anak, yang bertanggungjawab menjaga keseluruhan negara rumah tangga itu.

Bagaimana kita nak membentuk kerajaan itu adalah sebagaimana kita bentuk ahli keluarga kita. Kita percaya untuk melahirkan satu kerajaan Islam yang Islamik ia bermula dari sebuah rumahtangga yang Islamik yang terdiri daripada lelaki dan wanita yang Islamik.

Kalau kedua-dua ini bergaduh pasal duit, anak-anak akan belajar bahawa keutamaan kita adalah duit. Tetapi kalau ibu ayah mementingkan agama, maka anak-anak akan faham cara hidup dia adalah dengan agama.

Sebab itu Rasulullah, bila dapat ilmu, baginda terus pergi ajar Khadijah dulu, bukan terus ajar masyarakat di luar. Kita bukan nak masyhur di luar tapi rumah tangga kucar-kacir.

4 comments:

Anonymous said...

Amat kesal bagi undi dulu pada Yb Mumtaz. Sejak jadi Yb, hanya kain rentang shj bergantung gantung di tepi jalan, ucapan Slmt Thn Baru..Slmt tu..slmt ni TAK ADA MAKNA LANGSUNG!! jauh banding dgn Yb Demit dulu..sentiasa dgn masyarakat.

Anonymous said...

Tolong forward komen saya pd YB Mumtaz
t.ksh.

desacopybind said...

pejabat dun tutup lagi, susuah nak berurusan ,alasan pkp. ore lain semua buka. tanya ore kapung x tahu rumah di mana sb tak mesra dan x pernah jumpa pun sepanjang menjadi wakil rakyat. jge mce tu lah. jegok2 lah sikit ore t permai demit.

Anonymous said...

YBD Mumtaz sangat aktif dalam membantu masyarakat terutamanya rakyat Demit. Baru-baru ni YB Dato' turun ke sekolah menghantar face shield kepada guru-guru dan pelajar. Tahniah YB Dato'.