Wednesday, June 27, 2007

Keunikan Tulang Lambang Kehebatan Allah


Persis rumah tanpa tiang, ia akan roboh dan persis pokok tanpa batang, akan rebah. Begitulah juga jika manusia tiada tulang. Ia tidak mampu berdiri, duduk dan tidur. Tidak mampu mengerdip mata malah tersenyum. Malah semua anggota badan akan terkulai layu.

Apa akan terjadi kepada otak jika tidak dilindung oleh tulang tengkorak? Bagaimana jika kepala anda terhantuk ke dinding dengan kelajuan 20km/j? Mungkinkah anda masih boleh berfikir dengan waras? Atau darah akan mengalir tanpa henti menyebabkan anda tidak dapat mengingat segala perkara ….

Itulah bukti betapa hebat dan teraturnya penciptaan tubuh anda, menandakan hebatnya Sang Pencipta dan betapa lemah dan hinanya seorang manusia hamba tanpa persandaran kepadaNya Yang Maha Esa. Di dalam al-Quran, Allah menyuruh kita melihat dan memerhati tentang diri kita, ( wa fi anfusikum afala tubsirun..) bermaksud “ dan di dalam diri kamu apakah kamu tidak memerhatikannya? Allah menyuruh kita berfikir walaupun dengan hanya melihat kepada diri sendiri, kerana di sana terbukti kehebatanNya sebagai pecipta Yang Maha Bijaksana.

Maha Suci Allah yang Maha Besar KeagunganNya. Tiada daya dan tiada upaya melainkan dengan kekuatan daripadaNya. Dia mengetahui segala rahsia yang tersembunyi. Dia Yang menciptakan, menghidupkan dan mematikan. Dan Dia mengaturkan kerajaanNya dengan sendirinya tanpa memerlukan perundingan dan pertolongan sesiapa.

Di antara tanda-tanda kekuasaan Allah adalah diri kita sendiri. Kita umpama sebuah mesin. Di dalam tubuh kita terkandung sistem-sistem yang komplikated yang sentiasa patuh melaksanakan amanah daripada Allah. Sistem yang wujud dalam badan kita begitu banyak sekali. Antara sistem utama badan adalah sistem otot, saraf, rangka, peredaran darah dan pencernaan. Semuanya bekerja secara sinergi ( bekerjasama) dan tidak pernah curi tulang. Andaikata suatu hari jantung anda ambil cuti untuk jangkamasa lima minit sahaja, nescaya akan rebahlah anda.

Sistem tulang juga adalah lambang kehebatan Allah. Tulang terdapat di mana-mana. Manusia dewasa mempunyai 206 batang tulang pada badannya. Tulang bukan sekadar batang berongga tapi ia suatu makhluk Allah yang begitu penting. Tulang memberi sokongan dalaman kepada manusia selain berfungsi sebagai tapak perlekatan otot untuk membolehkan kita bergerak. Tulang juga berfungsi melindungi organ dalaman yang sensitif seperti otak, peparu dan limpa dengan membentuk tulang tengkorak dan tulang rusuk.

Kita patut bersyukur dengan tubuh badan yang diberikan Allah. Walaupun ia hanyalah pinjaman sementara, kita kena menghargai dan menjaganya dengan baik. Ia adalah amanah dari Allah kepada kita. Kelak, semua amanah ini akan dipersoalkan.

Dalam tulang ..

Apa ada pada tulang? Melihat kepada tulang, tiada apa yang menarik melainkan ia hanyalah sebatang silinder putih yang berbonjol di hujung. Tapi melalui penafsiran bidang kaji tisu ke atas tisu tulang, kita dapat merungkai kehebatannya. Cuba lihat kepada tisu-tisu tulang. Ia terbahagi kepada dua bahagian utama iaitu lapisan dalam dan lapisan luar. Lapisan luar tulang yang boleh kita lihat adalah dibuat daripada bahan yang keras dan ia dikenali sebagai tulang padat. Di dalamnya terdapat lapisan tulang kurang padat yang lebih ringan. Di dalamnya pula terkandung sumsum yang melakukan proses penghasilan bermilion sel darah baru setiap minit.

Menjelajahi lagi sistem tulang padat, kita akan mendapati ia terbina daripada banyak sel kompleks yang berhimpun secara padat tanpa membiarkan satu ruang pun tersia. Kalau ada pun ruang kosong, ia akan diisi oleh bahan perantara khas, dikenali sebagai matriks tulang.

Tulang mengandungi garam organik dan garam tak organik seperti kalsium fosfat, kalsium karbonat, dan sedikit kalsium fluorida serta magnesium fluorida bagi membuatkannya kuat dan tegar. Disisipkan juga serat berkolagen untuk kekuatan dan ketahanan tulang.

Di dalam proses penghasilan tulang, kalsium diperlukan. Sebab itu kita perlu mengambil kuantiti kalsium yang cukup. Baginda Rasulullah s.a.w mengajarkan umatnya akan hal ini. Baginda mengamalkan mengambil susu suam setiap malam sebelum tidur. Setiap apa yang dilakukan baginda adalah hadith. Banyak pelajaran di dalamnya supaya kita menjadi hamba yang tahu bersyukur.

Secara mikroskopik, ciri tulang yang paling istimewa adalah strukturnya. Struktur tulang begitu unik dan menarik. Tulang adalah himpunan sel yang tersusun secara lapisan selari yang membentuk silinder berongga di tengah. Rongga ini dikenali sebagai sistem Havers atau sistem Osteon. Di tengah-tengah sistem Havers terdapat terusan yang selari dengan kepanjangan tulang dikenali sebagai terusan Havers. Terusan Havers bertugas membawa bekalan darah dan saraf kepada tulang. Di ruang kosong di celah Sistem Havers ini terdapat pula fragmen pelbagai bentuk dan saiz yang dikenali sebagai interstis. Fragmen Interstis menyebabkan komponen tulang menjadi semakin padat dan kuat.

Sel-Sel Tulang

Melihat kejadian diri sendiri, rasa takjub menjalar ke sanubari, membangkit rasa kehambaan pada hati. Bagi orang mukmin bijaksana, rasa takjub ini menambahkan lagi keimanan mereka.

Dari segi sel, tulang mempunyai tiga jenis sel yang saling berkait antara satu sama lain dikenali sebagai osteoblas, osteosit dan osteoklas. Sel osteoblas adalah sel utama tulang dan apabila matang ia dikenali sebagai sel osteoklas. Apa yang membezakannya, sel osteoblas terlibat dalam proses pembentukan tulang dan mempunyai bentuk yang bermacam-macam , seperti kuboid dan bentuk piramid yang tersusun sebagai satu lapisan .

Suasana di persekitaran tisu tulang adalah keras dan kering umpama di Gurun Sahara. Maka, sel tulang ditempatkan di dalam ‘rumah’ bagi mengelakkannya terhimpit dan rosak. Rumah itu digelar lakuna.

Sel Osteosit pula adalah sel osteoblas yang terperangkap di dalam matriks tulang. Kandungan keduanya adalah sama. Osteoklas pula adalah sel yang besar dan mempunyai nukleus yang banyak.

Bagaimana tulang bekerja

Betapa bijaksanaNya Dia. Dia menjadikan Tulang dengan struktur yang kuat tetapi ringan. Dengan sifat inilah, maka kita tidak perlulah berjalan dengan memikirkan beban tulang yang harus kita pikul. Kita boleh berjalan tanpa teringat pun bahawa kita mempunyai tulang di bawah lapisan kulit, lemak dan otot. Walaupun kita sering terlupa adanya tulang, tapi tulang tak pernah mungkir. Tulang bekerja untuk kita.

Ada tulang yang panjang yang membolehkan kita berjalan dan berlari dan ada juga tulang yang pendek yang membolehkan kita menggenggam, memegang dan melakukan segala rutin harian kita seperti tulang di bahagian tangan. Apabila otak menerima mesej lalu mentafsirkannya, dan hati membenarkan lalu dengan tarikan otot dan gerak kerja sistem saraf, maka tulang boleh bergerak. Dengan tibia, fibula, femur di kaki dan 26 batang tulang di tapak kaki, kita mampu melangkah. Tetapi tiada apa yang mampu kita buat tanpa izin Allah. Dengannya kita boleh bersedekah dan dengannya juga kita melakukan maksiat.

Makanan Tulang

Tulang anda hidup dan ia perlu diberi makan. Tulang adalah keras kerana dipenuhi mineral kalsium dan fosforus. Untuk memastikan tulang anda sentiasa tumpat, perlulah selalu membekalkannya dengan kalsium. Anda juga memerlukan vitamin D, yang membina tulang dan membantu kecekapannya menyerap kalsium. Kalsium boleh didapati dari susu, keju, makanan bijirin, ikan bilis, budu, kacang soya dan sesetengah sayuran, manakala vitamin D daripada sinaran matahari.

Tidak perlulah anda mengambilnya dalam bentuk pil kerana makanan segar itu lebih berkhasiat. Terlalu banyak pil-pil kalsium atau vitamin D boleh menyebabkan keracunan pula. Keracunan vitamin D ditunjukkan melalui beberapa simtom seperti hilang selera makan, rasa loya, dahaga yang serius, kelemahan, perasaan gementar dan mengakibatkan tekanan darah tinggi. Keracunan kalsium pula boleh menyebabkan kerosakan buah pinggang sepanjang hayat.

Anda mungkin mengalami kesakitan teruk ketika usia lanjut jika tidak menjaga tulang dengan baik sekarang. Ini sebab tulang hanya boleh menyerap mineral kalsium sehingga anda berumur lingkungan 30 tahun. Selepas itu tulang bergantung kepada kalsium dan fosforus yang disimpan sejak anda kecil. Jika tulang tidak cukup kalsium, ia mudah patah. Ia penyakit menakutkan di mana kemungkinan tiba-tiba tulang anda patah tanpa sebab atau jika anda terjatuh sedikit.

Cara yang baik untuk menguatkan tulang ialah mengambil makanan kaya kalsium seperti disebutkan di atas , bersenam selalu dan elakkan merokok bermula dari sekarang. Muslim yang kuat itu lebih baik daripada muslim yang lemah.

OSTEOPOROSIS

Penyakit Osteoporosis adalah penyakit reput tulang yang dianggap berbahaya. Penyakit ini menyerang tidak kira umur, namun kebiasaannya dihidap apabila umur sudah meningkat. Perempuan dan lelaki boleh menghidap osteoporosiss tetapi perempuan mempunyai risiko yang lebih tinggi. Perempuan Asia yang berkulit putih dan berbadan kecil menghadapi risiko berganda. Menurut laporan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), dianggarkan setiap seorang daripada tiga wanita akan menghidap penyakit ini dengan risiko 67%. Risiko bagi golongan lelaki menghadapinya juga tinggi terutama di kalangan mereka yang berumur, merokok, mengambil minuman keras dan kurang bersenam. Penyakit ini bukan penyakit genetik dan ia boleh dikawal melalui gaya hidup.

Institut Perubatan Amerika Syarikat telah mencadangkan mereka yang berumur antara 19-50 tahun mengambil kalsium sebanyak 1000-1200 miligram sehari tidak kira jantina atau bangsa. Namun, di Malaysia kadar pengambilan kalsium amatlah rendah. Dijangkakan setiap orang hanya mengambil antara 250 - 430 miligram sehari.

Mengapa Osteoporosis berlaku?

Beberapa faktor telah dikenalpasti mendorong kejadian osteoporosis. Pengambilan kalsium yang rendah menjadi punca utama. Walaubagaimanapun pengambilan makanan berkalsium tinggi perlu diawasi lantaran makanan berkalsim tinggi biasanya mempunyai kandungan lemak yang tinggi. Kandungan lemak berlebihan boleh memudaratkan jantung.

Kaum wanita kerap diserang penyakit ini. Semasa mengandung, kalsium badan ibu akan digunakan oleh tubuh untuk membina pertumbuhan bayi dalam kandungan. Amatlah penting bagi ibu mengandung mengambil makanan yang berkalsium tinggi semasa proses kehamilan.

Pengambilan vitamin C berlebihan juga menambah risiko osteoporosis. Vitamin C melalui bahasa saintifiknya digelar Asid Askorbik. Ia adalah sejenis asid. Maka kemasukan asid yang berlebihan ke dalam badan menyebabkan badan perlu meneutralkannya menggunakan alkali. Kalsium bersifat alkali. Sekiranya kalsium tidak mencukupi, badan akan mengambil kalsium yang tersimpan di dalam tulang untuk tujuan membersihkan asid.

Minuman berkafein juga dikhuatiri membawa kepada osteoporosis. Ini sebab, kafein menggalakkan proses perkumuhan. Maka badan akan kehilangan kalsium melalui air kencing.

Pengawalan osteoporosis..

Mencegah lebih baik dari berubat. Lantaran oteoporosis bergantung kepada diet dan tabiat hidup, maka anda boleh merancang masa tua anda. Samada di katil hospital ataupun bergembira bersama keluarga.

Secara jelas, pengambilan kalsium yang mencukupi mampu mengelakkan terjadinya osteoporosis. Banyakkan meminum susu kerana itu sunnah Rasulullah saw.

Bersenam juga meningkatkan kesihatan tulang dan badan. Bersenam mengelakkan osteoporosis, mencegah penyakit jantung dan pengumpulan lemak serta kolesterol. Dengan bersenam juga, kita akan terkena cahaya matahari yang membekalkan vitamin D. Vitamin D membantu penyerapan kalsium pada badan.

Di dapati, para angkasawan yang tinggal di angkasa lepas untuk jangkamasa panjang mengalami tanda-tanda kemerosotan kalsium tulang yang teruk. Bagaimanapun, apabila mereka kerap bersenam, kadar kehilangan kalsium dapat diurangkan sementara menunggu pemulihan sepenuhnya apabila mereka kembali ke bumi. Di bumi, pengurang kalsium boleh dihentikan kecuali untuk kes yang teruk.

Sebagaimana pesan Kementerian Kesihatan Malayisa, ‘Sayangi diri anda. Amalkan gaya hidup yang sihat’.


13 September 2006

No comments: