Wednesday, June 27, 2007

Osteoporosis Menyerang Wanita

www.quaisz.blogspot.com

Osteoporosis Mengancam Wanita

Penyakit Osteoporosis adalah penyakit reput tulang yang berbahaya. Ia menyerang tidak kira umur, kebiasaannya menyerang individu yang sudah berusia terutamanya kaum wanita. Kaum wanita mempunyai risiko yang lebih tinggi berbanding lelaki malah wanita Asia yang berkulit putih dan berbadan kecil menghadapi risiko berganda.

Menurut laporan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), dianggarkan setiap seorang daripada tiga wanita akan menghidap penyakit ini dengan risiko 67%. Risiko bagi golongan lelaki menghadapinya juga tinggi terutama di kalangan mereka yang berumur, merokok, mengambil minuman keras dan kurang bersenam. Penyakit ini bukan penyakit genetik dan ia boleh dikawal melalui gaya hidup dan pemakanan.

Institut Perubatan Amerika Syarikat telah mencadangkan mereka yang berumur antara 19-50 tahun mengambil kalsium sebanyak 1000-1200 miligram sehari tidak kira jantina atau bangsa. Namun, di Malaysia kadar pengambilan kalsium amatlah rendah. Dijangkakan setiap orang hanya mengambil antara 250 - 430 miligram sehari.

Mengapa Osteoporosis berlaku?

Beberapa faktor telah dikenalpasti mendorong kejadian osteoporosis. Pengambilan kalsium yang rendah menjadi punca utama. Walaubagaimanapun pengambilan makanan berkalsium tinggi perlu diawasi lantaran makanan berkalsim tinggi biasanya mempunyai kandungan lemak yang tinggi. Kandungan lemak berlebihan boleh memudaratkan jantung.

Kaum wanita kerap diserang penyakit ini disebabkan semasa proses kehamilan, kalsium badan ibu akan digunakan oleh tubuh untuk membina pertumbuhan bayi di dalam kandungan. Maka, amatlah penting bagi ibu mengandung mengambil makanan yang berkalsium tinggi semasa proses kehamilan.

Pengambilan vitamin C berlebihan juga menambah risiko osteoporosis. Vitamin C melalui bahasa saintifiknya digelar Asid Askorbik. Ia adalah sejenis asid. Maka kemasukan asid yang berlebihan ke dalam badan menyebabkan badan perlu meneutralkannya menggunakan alkali. Kalsium bersifat alkali. Sekiranya kalsium tidak mencukupi, badan akan mengambil kalsium yang tersimpan di dalam tulang untuk tujuan membersihkan asid.

Minuman berkafein juga dikhuatiri membawa kepada osteoporosis. Ini sebab, kafein menggalakkan proses perkumuhan. Maka badan akan kehilangan banyak kalsium jika individu kerap membuang air kecil.

Pengawalan osteoporosis..

Mencegah lebih baik dari berubat. Lantaran oteoporosis bergantung kepada diet dan tabiat hidup, maka anda boleh merancang masa tua anda. Samada di katil hospital ataupun bergembira bersama keluarga serta boleh melakukan rutin harian tanpa sebarang keuzuran.

Secara jelas, pengambilan kalsium yang mencukupi mampu mengelakkan terjadinya osteoporosis. Banyakkan meminum susu kerana itu sunnah Rasulullah saw. Sunnah baginda adalah pengajaran dan ajaran daripada baginda adalah yang terbaik.

Bersenam juga meningkatkan kesihatan tulang dan badan. Bersenam mengelakkan osteoporosis, mencegah penyakit jantung dan mengelakkan pengumpulan lemak serta kolesterol dalam badan. Dengan bersenam juga, kita akan terkena cahaya matahari yang membekalkan vitamin D. Vitamin D membantu penyerapan kalsium menjadi lebih mudah.

Di dapati, para angkasawan yang tinggal di angkasa lepas untuk jangkamasa panjang mengalami tanda-tanda kemerosotan kalsium tulang yang teruk. Bagaimanapun, apabila mereka kerap bersenam, kadar kehilangan kalsium dapat dikurangkan sementara menunggu pemulihan sepenuhnya apabila mereka kembali ke bumi. Di bumi, pengurangan kalsium boleh dihentikan kecuali untuk kes yang teruk.

Sebagaimana pesanan Kementerian Kesihatan Malayisa, ‘Sayangi diri anda. Amalkan gaya hidup yang sihat’.


No comments: